למידע נוסף על קידום העסק שלך, ניתן להשאיר פרטים כאן:
 ברצוני לקבל מכם דיוורים

אפיון אתר – מי צריך את זה בכלל?

מאת לירון אלון

אפיון אתר – מי צריך את זה בכלל?
כשלקוח פונה אליי ומבקש לקבל הצעת מחיר להקמת אתר אינטרנט, השאלה הראשונה שאני שואל היא האם יש לו אפיון של האתר. לעתים, אני נענה בשתי שאלות: מה זה? למה זה טוב?

מהו אפיון אמיתי של אתר?
כשאנחנו מסתכלים על סדרת טלוויזיה ממש מרתקת, אנחנו מתפעלים מהמון מרכיבים בו-זמנית: התפאורה על הסט, התסריט ואופן בחירת המילים, המאפרים והתמרוקים בהם השתמשו, הסטייליסטים וגווני הביגוד בהם הלבישו את השחקנים ועוד. כל מרכיבי הסדרה "מאחורי הקלעים" נרקחו יחדיו אל תוך תמהיל אחד שהפך אותה כל כך מרתקת בעבורנו. המקרה דומה מאוד בעת גלישה באתר אינטרנט, כך שניתן לומר, אפוא, שאפיון אתר מציין את כל המרכיבים אשר נועדו להגיש עבור קהל היעד (אנחנו, הגולשים) תמהיל ליצירת אתר אינטרנט ממש מרתק שיענה על הצרכים שלנו בצורה הטובה ביותר.

מה כולל אפיון מוצלח של אתר?
אפיון אתר מורכב מהרבה נושאים ותת-נושאים (יחסית), אך אפיון מוצלח יציין בראש ובראשונה את סוג האתר ואת רשימת העמודים השונים אשר יכלול. קיימים שלושה סוגים עיקריים של אתרי אינטרנט בעולם:
  1. אתר תדמית הנועד להציג את העסק/המוצר שלנו בצורה מרהיבה ומרשימה ליצירת הנעה לפעולה (שיחת טלפון, מילוי טופס פרטים, חשיפה למסר מסוים וכדומה). סוגי עמודים נפוצים באתר תדמית: עמוד בית, עמוד תוכן סטנדרטי, עמוד יצירת קשר הכולל טופס מילוי פרטים ופרטי התקשרות (טלפון, דואר אלקטרוני, כתובת), עמוד מכתבי תודה ועוד.
  2. חנות אלקטרונית שמטרתה למכור באמצעות סליקת אשראי את קשת המוצרים שלנו. בנוסף לעמודי אתר התדמית הנ"ל, חנויות אלקטרוניות יכללו גם עמודי קטגוריות מוצרים, עמודי מוצרים בקטגוריה ועמוד מוצר בו פרטים טכניים אודותיו, כמו גם עמודי עגלת קניות ועמודי ניהול פרופיל משתמש אישי: התחברות/הרשמה/שחזור סיסמה/אזור אישי.
  3. פורטל תוכן שמאחוריו עומד בדרך כלל מיזם עם רעיון ייחודי או עסק שהאתר מהווה את המוצר עצמו (למשל: וואלה!, תפוז, mako ועוד). כאן חשוב במיוחד להגדיר מהם סוגי העמודים ומה כל עמוד יכלול, משום שעמודים אלה בדרך כלל ייחודיים לקונספט הפורטל עצמו.
מה קורה כאשר מתחילים לעבוד בלי אפיון אתר מסודר?
פשוט מאוד: כאוס מוחלט. חברת בניית האתרים יוצרת את האתר כפי שהיא מוצאת לנכון – אתם (הלקוח), מגלים שזה רחוק שנות אור מהציפיות שהיו לכם לגבי התוצרים. כך, נוצר פינג-פונג של חוסר יעילות בתהליך הקמת האתר ביניכם לבין חברת בניית האתרים: פתאום זה לא מה שרציתם, פתאום זה לא אפשרי מבחינה טכנית, פתאום זה כרוך בתוספת תשלום, פתאום אתם מגלים שבמקום שהאתר יעבוד עבורכם, אתם הופכים לעבדים עבור האתר, רק על מנת להקים אותו על הרגליים.

לסיכום: סוף מעשה במחשבה תחילה
הניסיון, הידע וגם הטעויות לאורך השנים מהווים חלק אינטגרלי מחברת  בניית אתרים טובה, כזו שיודעת להכין אפיון מפורט ומדויק לאתר אינטרנט, בנוסף ליכולותיה בכתיבת קוד איכותי, בעיצוב אתר מרהיב או בהבאת האתר "לעמוד ראשון ב-Google". למעשה, בשלב מסוים הבנתי שהדרך הטובה ביותר לתהליך הקמת אתר עוברת בשיתוף פעולה פורה ובתקשורת ידידותית וקשובה בין החברה לבין הלקוח. לכן, אם במקרה אתם מתכננים להקים אתר חדש או לשדרג את האתר הקיים שלכם בקרוב, זה הזמן להתחיל לחשוב על אפיון האתר, לתכנן, לבדוק, לחקור, לשאול, להתייעץ – ואז - לבדוק שוב, לשאול עוד, לחקור מעט יותר ולא לשכוח ליהנות מכך. בהצלחה!


לירון אלון

לירון אלון מנכ"ל חב' WEB360 העוסקת בהקמת אתרים וקידומם