למידע נוסף על קידום העסק שלך, ניתן להשאיר פרטים כאן:
 ברצוני לקבל מכם דיוורים

המעבר הקיומי מחברה טובה למצוינת

מאת אבי אוהבי

המעבר הקיומי מחברה טובה למצוינת

פעמים רבות כשאני שואל מנהלי חברות איך הם מגדירים את החברות שלהם, רבים משיבים לי: "החברה שלנו טובה, יש תקלות ויש תחרות - אבל אנחנו בסדר". אחרים משיבים גם כך: "התחרות בתחום קשה, יש מתח רווחים נמוך ואנחנו כל הזמן במלחמה". נשאלת השאלה: "למה להיות במלחמת קיום ו/או להסתפק בטוב בלבד?". בחברות יעוץ מקצועיות לאסטרטגיה והנדסת תעשייה, מאמינים שתפקיד המנהלים לשאול שאלות יסוד שהן בבסיס קיומה של החברה, להגדיר מטרות שאפתניות וליישם את התוכניות שהוגדרו בלי הנחות ופשרות. זה שלב קריטי בתהליך להפיכת העסק למצוין, בעל שעורי רווח טובים וחוסן לאורך זמן (Resilience).

איך עושים את זה?

בלי אמונה יוקדת שאפשר להיות מצוינים וללא מחויבות עמוקה, לא באמת ניתן לעשות את השינוי המיוחל!

מכאן והלאה איננו רק מנהלים, אלא מנהיגים. המנהיג יודע לאן הוא רוצה להגיע, ומבין שההגעה ליעד דורשת ממנו להוביל את המערכת כולה באופן נחוש. המנהיגות הנדרשת, הינה מנהיגות משתפת, המכירה בערכו של כל עובד בחברה וביכולתו לתת ערך מוסף משמעותי.

פרופ' טל שביט, דיקאן בית הספר למנהל עסקים במכללה למנהל, מציין: "עובד שמח [מאושר] הוא עובד פורה". ואנו טוענים שזה אכן חשוב מאד, אך אינו תנאי מספיק. על העובד שלנו להיות שמח אך גם "בעל תחושת ערך ואחריות". תפקיד המנהל-המנהיג לשתף אותו ולהקשיב לו, לטפח אותו ולסייע לעובד להיות חלק ממעגל השיח והתרומה לעסק.

 

לפני שאנו נוגעים באסטרטגיה, קריטי שנחליט מי האנשים שאנו רוצים לראות בחברה שלנו. מי מבין העובדים בחברה שלנו הם העובדים הנכונים, היכן כל עובד רצוי מתאים, (אילו תפקידים מתאימים להם). חשוב לדעת לקבל החלטות קשות. לסיים קשר עם העובדים שאינם נכונים לחברה. עלינו לבנות צוות מנצח העובד יחדיו.

באחת החברות הטובות שלהן ייעצנו, אמר אחד המנהלים על מנהל בדרג ביניים: "אני יודע שהוא לא מתאים לנהל את המחלקה, אבל הוא מאד נאמן ועזר לי כשרק התחלתי לנהל את החברה.....". אנו מדגישים: עובדים נכונים הם עובדים שאנו מעריכים את היכולות האישיות שלהם, את הרצון והמוטיבציה שלהם לתרום לחברה ועלינו לבצע הכשרה מקצועית מתאימה ולשבצם במקום שבו יוכלו לתרום את הערך הנדרש. לגבי מי שאינו  יכול או מתאים, עלינו לקבל החלטות קשות.

המשאב האנושי הוא המשמעותי ביותר להצלחת הארגון, ועלינו לטפח אותו, להכשיר אותו וליצור לו את התנאים להיות מאושר ותורם. 

בספרו של פרופ' ג'ים קולינס, "גלגל התנופה מטוב למצויין", מצויינת אמירה קריטית להמשך התהליך: "התעמת עם העובדות המרות".

ראשית, האם הארגון מבצע מדידה מלאה וברורה של ביצועי הארגון? האם לארגון יש KPI's המודדים את ביצועי הארגון על כל רבדיו? האם כלל העובדים מיודעים על המדדים האלה? אם לארגון אין כלי מדידה ואינו מבצע את המדידה כנדרש, איך יידע היכן הוא נמצא ולאן הוא רוצה להגיע? איך יידע אם ביצועיו טובים או גרועים מהמתחרים?

אם יש לנו כל המדדים הנדרשים, האם אנו מתעמתים עם המשמעויות הנגזרות? האם אנחנו יכולים לומר בכנות שאנחנו לא דוחים את הטיפול בהם עקב קושי או אמירה "יש לנו משימות דחופות יותר" או "אין לי זמן, אני מאד עמוס עכשיו".

קבלת החלטות בהתייחס לקו מוצרים מפסיד או לא יעיל, או החלטה ביחס לשירות או מוצר שאינו חדשני ויש כבר בשוק מוצרים טובים וזולים יותר - הן חיוניות. חייבים להתעמת עם העובדות המרות. 

התייעלות בייצור או בתהליכי העבודה היא קיומית לכל מפעל תעשייתי או עסק בכל עת. בין אם העסק מרוויח מאד או לא, עליו להתייעל, שכן אחרת לא ישרוד את התחרות לאורך זמן. הפריון בישראל נמוך מהממוצע ב- OECD  - זאת עובדה. הסברים יש למכביר אבל, אם הפריון של החברה נמוך מהמתחרות והיא אינה ה- Best Practice, היא כבר נמצאת בעמדת פיגור. מדינת ישראל מובילה בעולם בעלויות מרכיב העבודה, במשק שלנו, הנמצא בתעסוקה מלאה, קיים קושי ניכר להשיג עובדים מיומנים נוספים, ובנוסף ערך המטבע שלנו גבוה וצומח כל שנה. ועדיין יש למפעלים ולחברות רבות נטייה להתעלם מכל מה שאנחנו יודעים על התייעלות ושיפור הפריון. 

עלינו להיכנס למוד ביצוע! ליישם תכנית שתשפר זאת באופן דרמטי. וניתן להשתמש במגוון רב של אמצעים וכלים, מרמה בסיסית ועד השקעות הון משמעותיות (המבטיחות החזר השקעה מהיר). 

זה מקומה של חברת ייעוץ המתמחה בייעוץ עסקי וארגוני. חברה כזו תנתח בכלים מקצועיים  את שיטות העבודה הקיימות, תבחן את החסמים בתהליך ותמליץ על דרכים לשפר את הפריון בעשרות אחוזים. חברת ייעוץ מקצועית תוכל להמליץ על שיפור פרמטרים נוספים כמו קיצור זמני האספקה, צמצום הפסולת, חיסכון בשטחי ייצור ואחסון יקרים ועוד.

לנו, אנשי התעשייה, אין דרך לשנות את המציאות הארצית, העולמית. אין לנו השפעה על המגמות. אבל אנחנו כן יכולים לשלוט בתוצאות העסקיות שלנו, בנקיטת אסטרטגיה של התייעלות, שיפור ומתן ערך מוסף ללקוח. 

"עסק חייב להתייעל תמיד. בכל יום עלינו להיות טובים יותר"

ניתן לבצע את המהלך ולהשיג תוצאות משמעותיות באמצעות הכלים שהוזכרו ורבים נוספים, וכן באמצעות בחינת אפשרויות סיוע ומענקים ממשלתיים בתהליך ההתייעלות של המפעל או החברה שלך. 

כמנהלים עלינו לזכור תמיד, שהעולם לא מפסיק לנוע, להתקדם ולהשתנות ועלינו לנוע במעגל החוזר על עצמו ללא לאות: יצירת ערך מוסף ללקוח, חדשנות, יעילות, פריון ועוד.

 

אבי אוהבי

מנהל ומהנדס תעשייה וניהול בחברת eng3 הנדסת תעשייה וניהול פרוייקטים בע"מ החברים בלשכה. החברה מספקת שרותי הנדסה ויעוץ עסקי למפעלים יצרניים בגליל ובכל רחבי הארץ.