ליצירת קשר וקבלת פרטים נוספים ללא התחייבות, ניתן להשאיר פרטים ונחזור אליך בהקדם:
 ברצוני לקבל מכם דיוורים

הסתיים בהצלחה רבה כנס אנשי העסקים בים המלח

בין מוקדי הכנס השנה: השפעות כלכליות של מהפכת החדשנות. הצעת החוק לפתרון דמי הטיפול ארגוני. הדרכים  למנוע קריסת עסקים קטנים והתפתחויות בנמלים בישראל ובעולם.

כנס אנשי העסקים השנתי, שעורכת לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון זו השנה ה-12, הסתיים בהצלחה רבה. בכנס התקיימו דיונים בנושאים העומדים בראש סדר היום של אנשי העסקים, ובצד הדיונים הושם דגש על מפגשים חברתייים, המאפשרים נטוורקינג לא פורמלי ופיתוח קשרים.

השפעות כלכליות של מהפכת החדשנות

"מדינה שאינה ערוכה להתפתחויות העוצמתיות של החדשנות והבינה המלאכותית – כלכלתה תיהרס" כך הזהיר נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, דוד קסטל, בכנס אנשי העסקים השנתי שערכה הלשכה. דוד קסטל הביא דוגמאות אחדות לתהליכים שכבר עוברים בעקבות התפתחויות אלה.  כבר עכשיו נכנסות לשוק מכוניות חשמליות – צריך להביא בחשבון ירידה של 13 מיליארד ₪ מהכנסות המדינה על דלק בשני העשורים הקרובים. יש להיערך לתשתיות הולמות לכניסת המכוניות החשמליות, לשינויים בשוק העבודה שיגרמו הפיתוחים החדשים, ממכוניות אוטונומיות שייתרו את הנהגים המקצועיים ועד למחשבים שיעשו חלק לא מבוטל מעבודת הרופאים ועורכי הדין, למשל. "ההתפתחויות החדשות ישפיעו על תוחלת החיים. לברכה 'עד 120' לא תהיה עוד משמעות – איך נערכת המדינה למנוע קריסה של הביטוח הלאומי וקרנות הפנסיה מול הארכת החיים בעשרות שנים לאחר היציאה לגימלאות? כל נושא המסחר המקוון מחייב התארגנות שונה והתאמה של העסקים הקמעוניים למציאות החדשה של מסחר מקוון, הן של מוצרים ישראליים והן של מוצרים מחו"ל".

בצפון הארץ, אומר נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, באתגרים שמציבה מהפכה זו גדולים במיוחד – תושבי הצפון נכנסים אליה בנקודת התחלה נמוכה יותר. שכר ממוצע נמוך יותר אבטלה גבוהה יותר ויכולות כלכליות נמוכות יותר לעומת מרכז הארץ.

כדי לשנות מצב זה, חייבים להבטיח חינוך ברמה הולמת לגיל הרך ולהנהיג יום לימודים ארוך בהקדם. "להורים במרכז הארץ יש יותר יכולות לקידום הילדים בחוגי העשרה ולימודי עזר. חייבים להבטיח שילדי הארץ כולה יגיעו למירוץ החיים מאותה נקודת זינוק. חייבים לשים דגש על חינוך טכנולוגי מדעי ולהתחיל בזה כבר בבתי הספר היסודיים. חייבים לשפר את היכולות הכלכליות של תושבי הצפון ביצירת מוקדי תעסוקה איכותית, בהעברת מוסדות ממלכתיים לצפון, בהקמת הבורסה השנייה בצפון הארץ ובמימוש ההחלטה רבת השנים להקים שדה תעופה בינלאומי בצפון.

שדה תעופה כזה ישתלב גם במהפכת החדשנות. המהפכה תביא לגידול משמעותי בשעות הפנאי ובשנות הפנאי. בעזרת שדה תעופה נוכל למנף את האטרקציות התיירותיות הרבות בצפון ולבסס באזור תעשיית תיירות מפותחת. שדה תעופה בינ"ל יקל גם להביא לאזור חברות בינלאומיות בתחומי ההיי-טק ולנצל את יתרונות האזור כמוקד מחקר וחדשנות פעילה שתקדם כלכלית לא רק את מטרופולין חיפה אלא את הצפון כולו.

עם זאת, מזהיר דוד קסטל כי חברות היי-טק, משקיעים ותיירים לא יגיעו לאזור חיפה וצעירים לא יישארו בה אם לא תיפתר בעיית זיהום האוויר. "כל כמה חודשים הנושא צץ מחדש. מפרסמים על תחלואה או 'ראשים קטנים' לתינוקות הנולדים באזור. מקימים ועדות – ואנחנו לא יודעים אם הוועדה עובדת בכלל. מחקרים בנושא נגנזים. נוצר חוסר ודאות שיוצר חוסר אמון. המאבק לא צריך להיות של ראש עיר אחד כשהאחרים ממלאים פיהם מים וחייבת להיות מעורבות עוצמתית של המדינה. השמירה על התעסוקה במפעלים חשובה לכולנו. המדינה חייבת לסייע בהשקעות ובהטבות מס למפעלים להתקין את כל האמצעים הטכנולוגיים שימנעו פליטת זיהום אוויר. אם אין פתרון – שהמדינה תסייע למפעל כזה לעבור למקום אחר. דרושה מערכת ניטור מתקדמת שתקים חברה בינלאומית רצינית ואובייקטיבית שגם תדאג למיקום הניטור במקומות הנכונים. שתהיה מערכת של הודעות שוטפות לציבור על מוקדי הזיהום. אנחנו רוצים לראות במפרץ חיפה אזור נקי מזיהום. אזור שיקום בו מרכז היי-טק אזורי, שירכז חברות ושירותים עסקיים מתקדמים, וייצר מקומות עבודה בכמות ובאיכות שימשכו את הצעירים להישאר כאן. אוויר נקי הוא תנאי למימוש החזון הזה".

סיוע לעסקים בפריפריה ולעסקים קטנים

אורחת הכנס הייתה סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), שהגישה לאחרונה הצעת חוק שתסדיר בחקיקה ראשית את נושא תשלום דמי הטיפול הארגוני של המעסיקים בצורה הולמת ושקופה. ח"כ פלוסקוב אמרה בכנס אנשי העסקים כי היא מקווה שהצעת החוק תתקבל ותאפשר לעסקים בפריפריה ולעסקם הקטנים להמשיך לעבוד ולהצליח.

עוד הוסיפה ח"כ פלוסקוב על עבודתה מול לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון: "רוב הצעות החוק שהעברתי מקורן בצרכים שהמידע עליהם הגיע אלי מהשטח. כך, למשל, זיהינו אוכלוסייה גדולה מאד שצרכיה הייחודיים אינם מטופלים – האוכלוסייה הבוגרת בישראל. תבעתי להקים ועדת כנסת לטיפול באוכלוסייה זו, ואנו נמצאים עתה בשלבים מתקדמים להכנת תוכנית אב מקיפה שתדאג להם. חשובה לנו הפריפריה, חשובים לנו העסקים, וחשוב לנו מה שעושה לשכת המסחר חיפה למען העסקים. כשאנחנו, הח"כים, רואים שותף כזה, אנחנו דבקים בו".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, לאר כי לא יכולה להיות היום שגיאה גדולה יותר מהמחשבה שאם תעלה מסים - יגדלו הכנסות המדינה. זוהי חשיבה שאינה מבינה את הדינמיקה של המגזר העסקי. לא הייתה תקופה שבה התקפה פופוליסטית על המגזר העסקי הייתה כה חמורה כמו היום. הרצון להשביע את רצון הצרכן בא על חשבון הסכנה להמשך קיומם של עסקים. עשרות אלפי עסקים ומאות אלפי מועסקים מאויימים בשל גישה פופוליסטית זו".

על קשייהם של העסקים הקטנים עמד בכנס רם גריאני, מנהל אגף אשראי קמעונאי בבנק דיסקונט. הוא ציין כי כיום אחד מכל שלושה עסקים קטנים נסגר בתוך 3 שנים מיום פתיחתו. בענפים כמו הסעדה, שיעורי הסגירה גבוהים אף יותר. לדבריו, בניגוד למה שסברו בעבר החסם המרכזי להישרדות ולהתפתחות עסקים קטנים אינו רק האשראי. 37% דיווחו כי החסם העיקרי שלהם הוא הקניות ברשת. מלבד קשיי אשראי ותחרות ברכישות און ליין מציינים העסקים הקטנים כחסם את הקושי בגיוס ובשימור כוח אדם ואת העומס הבירוקרטי הכבד.

 

התפתחויות בנמלים בישראל ובעולם

שתי הרצאות בכנס התמקדו בנושאי ההובלה הימית והנמלים. יו"ר חברת נמל חיפה, אשל ארמוני, סיפר על הרקע והמגעים שקדמו להסכם העקרונות שייחתם בשבועות הקרובים בנושא הרפורמה בנמל חיפה. הסכם זה יאפשר לחברת הנמל ליישם תוכנית להיערכות מול התחרות הצפויה של נמל המפרץ. ארמוני אמר כי לתוכנית הרפורמה בנמל חיפה ניתן היה להגיע כבר לפני זמן רב. מה שאיפשר עתה להגיע לתוכנית היא יצירת מסה של הבנה פורמלית בין כל המרכיבים: ההסתדרות, הוועדים, חברת הנמל והמדינה, הבנה שבלי תוכנית כזו חברת הנמל תתפרק וכולם ייפגעו.

ארמוני התריע בדבריו כי כמות הפקידים שאינם מבינים כי יש לפעול לטובת העניין ולדחות שיקולי אגו והתחפרות בעמדות – גדולה ומדאיגה. יו"ר חברת נמל חיפה הוסיף כי חברת הנמל מצאה בהסתדרות שותף אסטרטגי להבנה עם העובדים וליצירת תוכנית זו תכלול פרישה מרצון של עובדים בתנאים הולמים, צעדי התייעלות שיחסלו אנומליות ומשרות פיקטיביות שנוצרו במשך השנים, הגברת הפעילות במטען כללי ובמטעני גז והגדלת ההכנסות באמצעות חזית הים העירונית, שיש לה פוטנציאל להיות נכס נדל"ני משמעותי.

נשיא לשכת הספנות, ד"ר יורם זבה,  אמר בכנס כי לחיפה יש סיכוי לימי הזוהר שלה בתקופת המנדט הבריטי. "אם יהיה שלום, תהפוך חיפה לנמל למטענים לא רק לירדן ולארצות שמזרחה לה, אלא גם לסוריה. המרחק בין נמל חיפה לדמשק קצר מהמרחק בין דמשק לנמל טרטוס. את הסיכוי הזה ראו גם הסינים, שיפעילו את נמל המפרץ, וכללו את חיפה בפרויקט הבינ"ל הענק שלהם, של השעות בנמלים ובתשתיות ברחבי העולם".

ד"ר זבה ציין כי הגידול בסחר הבינלאומי נמשך ברציפות לאורך השנים (להוציא את שנת 2009). עם הגידול הזה יידרשו יותר ויותר נמלים. "מחוסר מקום לבניית נמלים חדשים, הפתרון חייב להיות  הקמת נמלים על איים מלאכותיים".

 

סביבת הפעילות של העסקים

העיתונאי והפרשן הצבאי רון בן ישי, חתן פרס ישראל לתקשורת, סקר את הסביבה הביטחונית מדינית שבה פועלת ישראל. לדבריו, אין היום איום קיומי על ישראל אך היא עודנה המדינה המאויימת בעולם. רון בן ישי הזהיר כי לחיזבאללה ולסוריה יש נשק מדויק, עם יכולות של פגיעה משמעותית מאד, שיגרמו לאבדות בישראל אם יופעלו.

"לחיזבאללה ישנה תוכנית קרב עם טילים מדוייקים. הארגון מתכנן פשיטה לתוך הגליל, בשיתוף עם מיליציות איראניות. זה יקרה במלחמה הבאה. גם אם יצליחו לכבוש ולהחזיק בישוב או שניים, ולקחת שבויים – זו השגת מטרה מבחינתו. סכנה דומה צפויה ברמת הגולן, בביצוע של מיליציות מאויישות ע"י מגוייסים ממדינות איסלאמיות. מגוייסים אלה מקבלים גם סיכוי להתיישב בסוריה, ועשויים לשנות בה את המאזן הדמוגרפי".

במסגרת התמקדות הכנס בנושאי חדשנות, הרצה ד"ר גיא רפאלי, מהמרכז הרפואי בילינסון, על חדשנות ברפואת המוח וצינתור ככלי טיפולי באירועים מוחיים. עם זאת, הדגיש, יעילותם של טיפולים חדשניים אלה מותנית בהגעה המהירה ביותר לטיפול, בפינוי באמבולנס ולא ברכב פרטי ובידע הרחב בציבור לזהות את הסימנים כדי להגיע לבית החולים במהירות. הדבר חיוני גם לנוכח העלויות הכבדות למשק כתוצאה מתחלואה, הנכויות והתמותה משבץ מוחי.