ביקור בגבע (חיפה) מערכות תקשורת בע"מ 21/3/24 | סיור עסקים מרתק בדלית אל כרמל 14/3/24 | סיוע הלשכה בנושאי רגולציה לעסקים בשעת חירום | העלאת שכר מינימום – אפריל 2024 | הנחת יישוב למפונים לשנת 2024 – הנחיות מיוחדות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" | חוק הקפאה והפחתה של דמי הבראה בשנת 2024 לשם תקצוב הטבות לחיילי מילואים | אי הכללתן של עלויות הובלה נוספות בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא עקב מלחמת חרבות ברזל | שעות פעילות הנמלים ובתי המכס בחגי האביב לשנת 2024 | הארכת הקלות בהליך מתן פטור מהצגת אישור תקן רשמי לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי נוכח המלחמה עד 1 ביולי 2024 | אפיק חשוב לאיתור עובדים במגוון תחומים וללא תשלום | הוקמה ועדת פיקוח לעניין פיטורים של מי ששירתו במילואים | צו הרחבה – תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (חרבות ברזל) | שעות עבודה בתקופת חגי פסח בלשכה | חילופים בתפקיד רכז ההדרכה הבכיר במכללה העסקית של הלשכה | עבודה ותשלום בערבי חג, ימי חג וחול המועד | אושר מתווה פיצויים לעסקים בצפון לחודשים ינואר-פברואר 2024 |
X

הצטרפו אלינו

מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    X

    מעוניין/ת לקדם את העסק שלך?

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    Error: Contact form not found.

    סקירת עיקרי הרפורמה במזון כפי שאושרו במסגרת חוק ההסדרים

    במסגרת פרק היבוא כלולה רפורמה משמעותית מאד בפיקוח על מזון בכלל ועל

    יבוא מזון בפרט, לפניכם סקירה על עיקרי הרפורמה בהתבסס על התיקונים הצפויים בחוק הגנת בריאות הציבור מזון.

    קישור לנוסח התיקונים בחוק הגנת בריאות הציבור מזון כפי שאושרו בקריאה שניה ושלישית – לחצו כאן

    עיקרי השינויים:

    1.אימוץ תקנות האיחוד האירופאי

    אחת הבעיות הקשות, שעמן העוסקים במזון מתמודדים, היא הפער בין דרישות הרגולציה בארץ לדרישות המקובלות במדינות מפותחות אחרות.

    ענף המזון באיגוד לשכת המסחר פועל מזה שנים על מנת לבטל דרישות ייחודיות לישראל וליצר התאמה לדרישות המקובלות במדינות מפותחות..

    במסגרת הרפורמה נעשתה הפניה ישירה לדרישות הרגולציה באירופה בהיבט של מזהמים כימיים, מזהמים ביולוגיים (למעט ליסטריה וסלמונלה שייקבעו בנפרד) ושאריות חומרי הדברה. התשתית בחוק מאפשרת בעתיד גם אימוץ דרישות רגולציה נוספות מאירופה. בחוק נקבע, שבמקרה של סתירה בין הדרישות המאומצות לדרישות בתקן רשמי, יגברו ההוראות המאומצות.

    קישור לתוספת השנייה א לחוק המפרטת את 4 התקנות האירופאיות המאומצות ברפורמה זו – לחצו כאן

    ביחס לבשר גולמי, חלב גולמי, ביצים טריות בקליפתן ודבש, ההפניה הישירה לדרישות המזהמים ושאריות חומרי ההדברה האירופאיות לא תחול וכך גם לא תחול על פירות וירקות טריים הרגולציה האירופאית של שאריות חומרי הדברה. נושאים אלו יידונו בצוות בין-משרדי – בריאות וחקלאות שצפוי לפעול באינטנסיביות בחודשים הקרובים.

    הנוסח המחייב יהיה הנוסח בשפה המקורית, ומשרד הבריאות נדרש גם להעמיד לעיון הציבור נוסח בשפה העברית.

    חלק זה ברפורמה אמור להיכנס לתוקף בינואר 2023, אבל אנחנו פועלים מול משרד הבריאות בניסיון לאפשר שעוד קודם לכן ניתן יהיה לעשות שימוש בהפניות הללו כחלופה לרגולציה הקיימת כיום ועל מנת לאפשר תקופת מעבר מתאימה במהלכה 2 הדרישות יהיו בתוקף במקביל.

    בחוק הוסדר גם מנגנון שצפוי לאפשר אימוץ מהיר ויעיל של עדכונים ברגולציה האירופאית המאומצת, על מנת למנוע פתיחת פערים בין ישראל לאירופה. במידה ורגולציה אירופאית תתעדכן ומשרד הבריאות לא ירצה לאמץ את העדכון, המשרד יידרש לעבור דרך ועדת חריגים שצפויה להקשות על המשרד שלא לאמץ עדכונים שהתקבלו באירופה.

    2. יבואן נאות ו"המסלול האירופאי":

    קישור לסעיפים המרכזיים המסדירים נושא זה (ס' 54א, סעיפי 79א-79ו, 115, 116) – לחצו כאן

    א. הגדרת "יבואן נאות" – הגדרה חדשה ליבואן שתאפשר הקלות מוגדרות ליבואנים שיעמדו בדרישות הכלולות וכך תעודד העלאת הרמה המקצועית של יבואנים והפחתת העומס על מפקחי שירות המזון הארצי. על היבואנים הרוצים בכך להירשם כיבואן נאות בשירות המזון. בשבועות הקרובים נקיים מפגשי הדרכה בשיתוף משרד הבריאות בין היתר ביחס לנושא זה ועל מנת שתוכלו להיערך. בקשות להירשם כיבואן נאות ניתן יהיה להגיש החל מיולי 2022.

    ב. מסלול יבוא חדש המיועד ל"יבואן נאות" – "המסלול האירופאי" מבוסס הצהרה שיחול גם על חלק ממוצרי המזון המוגדרים רגישים ובכלל זה:

    מוצרי חלב מחלב מפוסטר, דבש ומוצריו, מוצרים המכילים ג'לטין או קולגן או את שניהם, שימורי מזון בעלי חמיצות נמוכה, מוצרי מזון המוגדרים כרגישים רק בגלל שהם שנדרשים להובלה או אחסנה בטמפרטורה הנמוכה מ- 8 מעלות צלזיוס, פטריות ותערובותיהן, מיקרואורגניזמים לשימוש בתעשיית המזון, מי שתיה מבוקבקים ומים מינרליים, צבעי מאכל לשיווק קמעונאי.

    תוספת ה-12 – מזונות המוחרגים מהמסלול האירופאי:

    ג. חשוב לשים לב, שהגדירו דרישות מחמירות ביחס ליבוא מזון במסלול האירופאי, לא רק מהיבואן, אלא גם בהתייחס למזון המיובא והיצרן שלו, כך למשל נדרש:

    אחד מהבאים:

    • אישור, שייצור המזון מפוקח על ידי גורם המוסמך לכך במדינת הייצור, שנתן אותו גורם מוסמך (נדרש גורם מוסמך באיחוד האירופי);
    • "אישור סחר חופשי" – רלוונטי רק אישור סחר חופשי שעניינו מכירה באיחוד האירופאי שנתן גורם מוסמך באירופה.
    • תעודת בריאות (health certificate) שנתן גורם המוסמך לתת תעודה כאמור במדינת הייצור; (נדרש גורם מוסמך באיחוד האירופי);
    • אישור כאמור בסעיף 52 (לחוק הגנת בריאות הציבור מזון) המעיד כי ייצור המזון נעשה בתנאי ייצור נאותים במדינת הייצור.

    ובנוסף אחד מאלו:

    • חשבונית מכירה לקמעונאי אירופי או מקמעונאי אירופי;
    • תעודת משלוח לקמעונאי אירופי.
    • אישור סחר חופשי שנתן גורם מוסמך במדינה באיחוד האירופי.
    • לעניין יצרן שהיבואן הציג בעניינו "תעודת בריאות" מגורם מוסמך באיחוד האירופאי או אישור גורם מוסמך באיחוד האירופאי שייצור המזון מפוקח על ידו, ניתנה חלופה נוספת – הצהרת יצרן המזון על עמידת המזון בדרישות האסדרה של האיחוד האירופי;

    כמו כן, התוספת השלישית ב' לחוק כוללת מסמכים ופרטים בבקשה לקבלת תעודת שחרור למזון במסלול האירופאי ושם גם מופיעות דרישות פרטניות ביחס למוצרים שונים כגון מוצרי חלב, שימורים בחומציות נמוכה, דבש, פטריות, מוצרים המכילים ג'לטין ועוד. קישור לתוספת השלישית ב'- לחצו כאן

    3. טיפול בחסמים מיותרים בתקני מזון

    ראו קישור לסעיף 313ב לחוק שעוסק בתהליך שצפוי להוביל לביטול שורה ארוכה של תקני מזון ושל סעיפים בתקני מזון על רקע אימוץ הרגולציה האירופאית הרוחבית למיקרוביולוגית. אנחנו פועלים במקביל גם לטיפול בצו הגנת הצרכן סימון ואריזה של מוצרי מזון.

    4. תוקף אישור יבוא מזון רגיש ל- 6 שנים

    במסגרת הניסיון לצמצם את ההמתנה הרבה לאישורי יבוא של מזון רגיש הכנסנו לנוסח שאושר בוועדת הכלכלה תיקון שיאפשר שאישור מוקדם למזון רגיש יינתן לתקופה של עד 6 שנים (במקום 4 שנים כיום).

    5. בקשה לשחרור משלוח מזון לאחר יציאת המשלוח לישראל

    תיקון נוסף שצפוי להקל על תהליך היבוא הוא האפשרות להגיש בקשה לשחרור משלוח מזון לאחר יציאת המשלוח מהמדינה שממנה יובא לישראל (במקום בסמוך להגעת המשלוח לישראל ולא מוקדם מיום העבודה הקודם ליום שבו הגיע המשלוח).

    6. חיוב יצרני מזון מקומיים במערכות בקרת איכות עד שנת 2026

    במסגרת החוק עד שנת 2026 כלל יצרני המזון בישראל יידרשו למערכת בקרת איכות. ביחס לחלק מהמזונות הוגדרה דרישה מחמירה יותר למזון חדש, מזון ייעודי, תוסף תזונה, מזון המסומן ללא גלוטן, מזון המיועד לצריכה של תינוקות ופעוטות כולל תמ"ל ומזונות משלימים המסומנים בייעוד כזה.

    7. אכיפה

    על מנת לאזן את ההקלות, הרפורמה צפויה לכלול תכנית אכיפה מקיפה, ותזכיר נפרד, שצפוי להיות מאושר בהמשך, אמור להגדיר סמכויות אכיפה נוספות. תכנית האכיפה צפויה לכלול תקני כח אדם וסעיפי אכיפה מחמירים ובכלל זה הסמכות להטיל עיצומים כספיים משמעותיים בגין הפרות.

    8.הרחבת טווח הטמפרטורה לצינון בשר טרי שלא עבר עיבוד

    הוחלט לתקן את סעיף 9 לחוק הגנת בריאות הציבור מזון בהקשר של "בשר טרי" כך שטווח הטמפרטורה בו ניתן לצנן בשר שלא עבר עיבוד כלשהו תהיה מינוס מעלת צלזיוס אחת ועד ארבע מעלות צלזיוס. (במקום 0-4 כיום).

    הארכת תוקף חיי מדף של חומר גלם

    תוקן סעיף 12(ג) לחוק באופן שמקל על הפרוצדורה לצורך הארכת תוקף חיי מדף של חומר גלם על ידי יצרן מקומי.

    מבחינת לוחות זמנים, תיקוני החוק אושרו ביום 4.11.2021 בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, ובכך אושרו סופית.

    אחרי שהחוק יפורסם ברשומות נתאם בשיתוף עם משרד הבריאות מפגשי הדרכה על מנת להסביר בין היתר מה נדרש מיבואן נאות, מה התהליך לקבל הכרה כיבואן נאות, מה האחריות ומה היתרון ליבואנים שיבחרו להיות מוגדרים כיבואן נאות ומה לוחות הזמנים.

    אנו מעוניינים שהחלק ברפורמה שמתייחס לאימוץ הדרישות המהותיות האירופאיות ייכנס לתוקף כמה שיותר מהר (עוד לפני ינואר 2023) לצד תקופת מעבר בה יחול גם הדין הקיים – הנושא יידון במסגרת התזכיר הנפרד.

    החלק ברפורמה שמתייחס ליבוא מבוסס הצהרה במסלול האירופאי צפוי להיכנס לתוקף בינואר 2023, עם אפשרות לדחייה של עד 9 חודשים.

    הצטרפו אלינו

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

      גרסה להדפסה
      בניית אתרים
      דילוג לתוכן